АКІКО ФУТАБА

Японська співачка. Виконавиця близько 700 музичних композицій. Вижила завдяки щасливому випадку під час вибуху атомної бомби в м. Хіросіма. Після війни значну частину пісень присвятила пам’яті загиблих у Другій світовій війні.

Нічна

платформа

Японія у війні

У 1930-х керівництво Японії готувалося до завоювань у Східній Азії, щоб панувати в цьому регіоні. 07.07.1937 японські війська вторглися до Китаю. Частина істориків переконана, що саме тоді розпочалася Друга світова війна. Ставлення японських військ до місцевого населення було вкрай жорстоким.

27.09.1940 Японія, Німеччина та Італія утворили між собою союз. Передбачалося, що весь світ, розділений між цими трьома державами-завойовниками, буквально обертатиметься навколо них. Цей блок стали називати «держави “осі”».

У роки Другої світової війни найзапеклішими противниками Японії стали Китай і США. Воюючи у Східній Азії та водах Тихого океану, японські сили загарбали землі багатьох азійських народів. Утім, Японії забракло ресурсів для такої масштабної війни. На зміну перемогам прийшли дошкульні поразки.

Наприкінці війни Японія залишилась одна в боротьбі проти держав-союзників. Щоб зламати волю японців до опору, США застосували проти них новітню найпотужнішу зброю – атомну бомбу. 06.08.1945 було знищене м. Хіросіма, а вже 09.08.1945 – м. Нагасакі. Вражений наслідками бомбардувань, японський уряд оголосив капітуляцію 14.08.1945.

02.09.1945 на борту американського лінкора «Міссурі» був підписаний Акт про капітуляцію Японії. Друга світова війна була завершена. Почалася семирічна окупація Японії державами-переможцями.

Атомна катастрофа

Хіросіма й Нагасакі були важливими промисловими і військовими центрами, до того ж портами. Їхня історія назавжди розділилася на «до» та «після» в серпні 1945, адже американське командування обрало Хіросіму та Нагасакі як цілі для ураження атомними бомбами.

06.08.1945 американський бомбардувальник B-29 «Суперфортеця» під назвою «Енола Ґей» вилетів у напрямку Хіросіми. Уже о 08:15 ранку над містом пролунав вибух. У радіусі кількох кілометрів від епіцентру вибуху загинуло майже все живе: небачена вибухова хвиля трощила все навколо, а доповнював катастрофу потужний вогняний смерч, який випалював те, що лишилося від міста. В одну мить загинули понад 80 тис. осіб. Лікар Тацуїчіро Акізукі, свідок тих подій, згадував: «Сказати, що все згоріло, недостатньо. Здавалося, ніби сама земля випромінювала вогонь і дим. Небо було темне, земля червона, а між ними висіли хмари жовтуватого диму. Три кольорові хмари – чорна, жовта і червона – зловісно насувалися на людей».

Оговтатися від шоку Японія не встигла, оскільки вже 09.08.1945 на Нагасакі упала наступна атомна бомба. Другий вибух забрав життя ще 73 тис. людей. Упродовж кількох наступних років сотні тисяч японців загинули від впливу радіації.

Акіко Футаба

02.02.1915 в районі Футаба м. Хіросіма народилася майбутня співачка – Йосіе Като. Змалечку дівчинка захоплювалася музикою, тож одразу після закінчення середньої школи вступила до Токійської музичної школи. Завдяки унікальному голосу вона швидко стала популярною і вже в 1936 зробила свій перший запис для студії «Columbia» під ім’ям Акіко Футаба.

Після вторгнення японських військ до Китаю японська влада вимагала від артистів виконувати військово-патріотичні марші. Акіко Футаба, як і тисячі інших співаків, змушена була перелаштувати свою творчість відповідно до нових вимог.

06.08.1945 Акіко потягом вирушила із залізничної станції Хіросіма до сусіднього міста. О 08:15 ранку потяг заїхав у тунель, а над містом вибухнула атомна бомба. Акіко вижила. Згодом вона описувала болючі відчуття від вибухової хвилі, здивування від «грибної хмари», що швидко виростала над її містом.

Біль від утрати рідних, друзів, учнів змінив життя співачки назавжди. Лише через рік Акіко відновила співочу діяльність і вклала в неї новий сенс. Вона згодом казала: «Спів став нагадуванням про тих, хто загинув під час атомного вибуху або війни. Не забувайте цей смуток. Багато людей загинуло. Я вижила. Я хочу співати про них, поки у мене є життя». Значна частина її післявоєнних пісень стала реквіємами. Серед них: «Дзвони Франчески», «Нічна платформа», «Світло-блакитний вальс».

На схилі життя Акіко знову повернулася до Хіросіми. Співачка померла 16.08.2011 у віці 96 років.

Нічна платформа

У період Другої світової війни життя й навіть думки японців були повністю контрольовані державою. Дітей змалку вчили, що покірне служіння державі та вірність Імператору – головна мета їхнього життя. Особливою чеснотою підданого вважалася готовність померти за вітчизну.

Пісня «Нічна платформа» виражала тугу через розлуку, яку відчували дружини, прощаючись зі своїми чоловіками. Автор слів Рьоїчі Хатторі написав їх, спостерігаючи подібну сцену на платформі залізничної станції: молода дружина ховалася за стовпом і стежила за чоловіком, якого оточив натовп із радісними вітаннями. Поет відтворив її почуття. Але пісня негайно була заборонена.

Чому так сталося? Причиною цього стали слова: «Коли ти повернешся додому?».

Солдати, вирушаючи на війну, прощалися зі своїми сім’ями назавжди. Вважалося, що кожен із них мусить померти на війні. Побажання повернення чи довгого життя вважалося боягузством і зрадою.

У 1948 Акіко Футаба заспівала цю заборонену пісню. Вона співала з побажаннями більше ніколи не бачити сцен прощання, щоб війни не повторювалися. Відтоді минуло понад сім десятиліть. Нині «Нічна платформа» – одна з найвідоміших антивоєнних пісень у Японії. Вона промовляє до людей любов’ю, турботою та надією.

Сяють зорі глибокої ночі.
Лунає, лунає
Дзвінок розлуки платформою.
До побачення, до побачення! Коли ти повернешся додому?
Вона напружено спостерігає.
Назавжди, назавжди...

Життя на вимогу

Війна поставила складні завдання для Японії. Країні не вистачало ресурсів для ведення війни. Потрібно було не лише встановити сувору економію, а й переконати японців у необхідності жертвувати власними життями. Уже від 1937 почалася активна «обробка» громадян через пропаганду. Усі книжки, газети, радіопередачі та публічні заходи перебували під цілковитим контролем. Навіть вивіски на вулицях стали зброєю пропаганди. Міністерство пропаганди рекомендувало, яку музику краще слухати, який одяг носити, яку їжу споживати. Культивувалися традиційні японські цінності: шанування волі Імператора та жертовність в ім’я Батьківщини. Виховання у войовничому дусі поєднувалося зі старовинними самурайськими традиціями. За майже десятиліття такої політики свідомість громадян змінилася настільки, що використання в боях камікадзе стало масовим.

Одним із найвагоміших засобів впливу на свідомість громадян була музика. Японська традиційна культура впродовж століть тяжіла до мистецького вираження патріотичних почуттів. Яскравим виявом цього явища є пісня «Якщо морем ми підемо». Вважається, що ця пісня з’явилася ще у VIII ст. й утілювала глибоку шану до Імператора як до божества, чиї рішення та слова – кінцева істина.

Якщо морем ми підемо –
У воді замокли тіла.
Якщо підемо ми в гори –
Травою поросли тіла.
Біля Імператора
Загинемо,
Назад не озираючись.

Висновок

Історія Японії ХХ ст. є дуже повчальною, адже показує, як пропаганда войовничості, сліпої віри та ненависті до інших націй може породжувати трагедії світового масштабу. Країна мусила подолати довгий і складний шлях, щоб відійти від свого трагічного минулого до сучасних норм толерантності та мирного співіснування різних народів. Ціна цього шляху виявилася надзвичайно високою. Атомні бомбардування завдали невиліковних ран не лише Японії, а й усьому світові.

Саме тому мир та співпраця необхідні сучасному світу. Помилки минулого не варто повторювати, а мільйони втрачених життів не повинні бути марними.

Музей – це місце пам’яті про минуле та навчання в ім’я майбутнього. Саме такі цілі ставить перед собою музейна школа «Покоління NEXT», на уроки якої запрошуємо завітати!

На завершення пропонуємо поглянути на унікальні предмети з музейної колекції, які прибули з Країни Вранішнього Сонця – такої знайомої та невідомої водночас.